De reusachtige containerschepen die nu op de oceanen varen, nopen rederijen om ook op het onderliggende vaarwegennet te investeren in vaartuigen met meer capaciteit. Kijk maar naar DFDS Seaways. De Deense rederij heeft recent de eerste twee vrachtferry’s in gebruik genomen uit een serie van zes nieuwe ‘mega ro/ro’s’ die voor het bedrijf worden gebouwd bij de Jinling Scheepswerf in de Chinese stad Nanjing. De schepen hebben stuk voor stuk een capaciteit van 6700 lane meters. Dat betekent dat ze in theorie 450 trailers aan boord kunnen verwelkomen, al gaat er in de praktijk vanzelfsprekend vrachtcapaciteit verloren wanneer bestuurders van personenauto’s samen met hun vehikel mee willen varen.

DFDS-reuzen

De eerste twee exemplaren van de DFDS-reuzen zijn in de vaart genomen op de Middellandse Zee, maar de vier die nog van de scheepswerf moeten komen zullen mogelijk aan het werk worden gezet in het Noordzee-netwerk van de rederij. Het eerstvolgende vaartuig uit de serie wordt in oktober verwacht en zal de naam ‘Hollandia Seaways’ gaan dragen, zo heeft Knud E. Hansen onthuld. ‘Knud’ is het Deense bedrijf dat de serie reuze-ro/ro’s heeft ontworpen.

Waar de DFDS-reuzen in Noord-Europa komen te varen, is nog niet bekend. De terminal van DFDS in Vlaardingen is kandidaat, maar volgens operations director Ralph Bosveld van DFDS Seaways in Vlaardingen hangt het nog van verschillende externe factoren af of de reuzen uit Nanjing ook werkelijk naar de historische haringstad aan de Maas komen. De Brexit is er natuurlijk een van.

Terminal uitbreiden

DFDS is zijn terminal aan de Vulcaanhaven in Vlaardingen in elk geval aan het uitbreiden. Onlangs nam het bedrijf van buurman Rotterdam Bulk Terminal een aangrenzend terrein van 92.000 vierkante meter over, dat nu een makeover krijgt. De huidige ferry’s die DFDS vanuit Vlaardingen heeft varen, hebben een capaciteit van 4067 lane meters (naar Immingham, Engeland) en 2772 lane meters (naar Felixstowe, Engeland).

De twee gloednieuwe DFDS-schepen die op de Middellandse Zee alvast het ruime sop hebben gekozen, heten de ‘Belgia Seaways’ en de ‘Ephesus Seaways’. Beide vaartuigen varen op de route Istanboel-Triëst (Turkije-Italië) van UN Ro-Ro, de Turkse rederij die ruim een jaar geleden door DFDS werd overgenomen. De overname van de Turkse rederij betekende voor DFDS op zichzelf al een flinke capaciteitsuitbreiding: er waren twaalf ro/ro-schepen bij de koop inbegrepen.

Ro/ro-schepen

Hoe mega de nieuwe DFDS-schepen ook zijn, er bestaan al schepen waarop nog meer wielen passen. De Luxemburgse rederij CLdN nam de afgelopen anderhalf jaar de twee ro/ro-schepen ‘Delphine’ en ‘Celine’ in gebruik, beide goed voor bijna 8000 lane meters. De twee vaartuigen kunnen in theorie elk 510 trailers mee aan boord nemen. Ze varen tussen Zeebrugge, Killingholme en Dublin.

Dit voorjaar nam CLdN tevens het ro/ro-schip ‘Laureline’ in gebruik op zijn dienst tussen Dublin, Zeebrugge en Rotterdam. Dat vaartuig heeft een capaciteit van 5400 lane meters. De Ieren en de Luxemburgers kenschetsen de nieuwe ro/ro-schepen als ‘Brexit Busters’, oftewel Brexit Slopers. Topman Eamon O’Reilly van Dublin Port stelde dat verladers vanwege bezorgdheid om de Brexit steeds meer het vervoer over land via de ‘Britse landbrug’ ontwijken en in plaats daarvan overstappen op directe ro/ro-diensten tussen Ierland en het Europese continent.

Capaciteit

CLdN kan op de Dublin-route toeteren naar Irish Ferries, dat volgend jaar op de route tussen de Ierse hoofdstad en Holyhead (Wales) een nieuwe ferry in gebruik neemt met een kloeke capaciteit van 5610 lane meters. Concurrent Stena Line zet op dezelfde route, en eveneens vanaf volgend jaar, drie nieuwe ferry’s in met 3100 lane meters. Irish Ferries kan met zijn nieuwe schip zelfs een lange neus trekken naar de Stena-ferry’s die tussen Hoek van Holland en Harwich varen. De ‘Stena Hollandica’ en ‘Stena Britannica’ hebben beide net ietsje minder capaciteit, 5566 lane meters.

P&O Ferries doet het tussen Rotterdam en Kingston-upun-Hull met de ‘Pride of Rotterdam’ en de ‘Pride of Hull’, goed voor 3300 lane meters. Aan geld om in de toekomst eventueel aan uitbreiding te doen, lijkt geen gebrek te zijn. Afgelopen februari werd bekend dat de ferrymaatschappij in handen komt van DP World, het conglomeraat uit Dubai. In het Middellandse Zeegebied levert de Italiaanse rederij GNV (Grandi Navi Veloci) zijn bijdrage aan de schaalvergroting: het bedrijf laat in Guangzhou (China) twee lng-aangedreven ferry’s bouwen met een capaciteit van 3750 lane meters. De huidige paradepaardjes van de Italiaanse rederij zijn ‘La suprema’ en ‘La superba’, beide met 2750 lane meters.

Papierdienst

Om terug te keren naar DFDS: in Noord-Europa worden de Denen de nieuwe eigenaar van twee oude schepen van de Nederlandse rederij Wagenborg Shipping. DFDS gaat vanaf medio juni namelijk de papierdienst tussen Göteborg en Zeebrugge varen voor de Fins-Zweedse papierproducent Stora Enso, een dienst die de afgelopen twintig jaar door Wagenborg werd verzorgd. In Zeebrugge staat het Europese distributiecentrum van de Scandinavische papierreus.

DFDS koopt de twee Wagenborg-schepen die de dienst van oudsher varen, de ro/ro-schepen ‘Slingeborg’ en de ‘Schieborg’, en voegt zelf nog een derde schip aan de dienst toe. Dat ro/ro-vaartuig, de ‘Primula Seaways’, wordt overgeheveld vanuit de Göteborg-Gent-dienst van DFDS. Het aantal wekelijkse DFDS-afvaarten vanuit Zweden naar België neemt dankzij de papierdienst toe van acht naar twaalf. Op haar nieuwe dienst naar Zeebrugge zal DFDS op jaarbasis 700.000 ton papier gaan vervoeren. De Deense rederij en de papierproducent zijn een contract overeengekomen voor vijf jaar. Behalve de papierrollen van Stora Enso zijn overigens ook vrachten van andere klanten welkom op de schepen.

Core-business

Wagenborg zegt de dienst op Zeebrugge twintig jaar lang ‘met veel plezier’ te hebben gedaan, maar stelt niettemin te kunnen leven met de overstap van Stora Enso naar DFDS. De Nederlandse rederij zegt dat Stora Enso nog steeds een van haar grootste klanten blijft, en dat vaste lijndiensten welbeschouwd niet echt de core-business van Wagenborg zijn. ‘Bovendien verjongen we op deze manier onze eigen vloot.’

Niet dat Stora Enso er op uit is om met oude besjes te varen. Onlangs werd bekend dat de papierproducent net als zijn Finse concurrent Metsä Board gebruik gaat maken van splinternieuwe lng-aangedreven schepen die de nieuwe joint-venture Wallenius Sol (Wallenius en Swedish Orient Line) speciaal voor de papierindustrie laat bouwen. De oplevering van de vier schepen staat voor 2021 op de planning.