Een van de twee vaartuigen is een ferryschip dat door de Noorse ferrymaatschappij Norled zal worden ingezet op de Finnøy-route ten noorden van de stad Stavanger. De route doet verschillende eilanden aan, een flinke uitdaging in verband met het opladen van de batterijen van een waterstofschip. Om daarvoor een goed systeem uit te dokteren, is geld nodig.

Eerste waterstof-ferry

Norled timmert toch al aan de weg met waterstof: het bedrijf heeft plannen voor meerdere schepen met de nieuwe technologie. Norled heeft zich ten doel gesteld om in 2021 op het Noorse water de eerste waterstof-ferry ter wereld in gebruik te nemen. Eerder bestelde de Noorse ferrymaatschappij al meerdere hybride batterij/diesel-aangedreven vaartuigen (afbeelding) die in 2020 in de vaart zullen worden genomen.

Het andere vaartuig dat van de EU geld krijgt toegeschoven, is een duwboot van het Franse bedrijf CFT (Compagnie Fluvial de Transport) dat zal worden ingezet op de rivier de Rhône.