De exporttarieven vanuit Europa daalden wat minder steil, met 1,9%. Wereldwijd kwam de daling uit op 4,2%. Op de Verre Oosten-Europa-trade is de druk op de prijzen volgens Xeneta onder meer vergroot door een uitbreiding van de capaciteit op meerdere loops van de Ocean Alliance, de alliantie van de rederijen CMA CGM, Cosco en Evergreen.

Het Noorse databedrijf noemt de daling van de tarieven een beroerde uitgangspositie voor containerrederijen die hun prijzen de komende tijd juist willen opschroeven om de hoge kosten te compenseren die ze gaan maken om zwavel absorberende scrubbers op hun schepen te installeren.

Lichtelijke schokkend

De Xeneta-index gaf in februari en maart volgens topman Patrik Berglund nog een aanzienlijk gunstigere aanblik. Hij spreekt daarom van een ‘lichtelijk schokkende’ wending. ‘Velen in de branche nemen hun vooruitzichten voor de korte- en middellange termijn nu opnieuw onder de loep.’

En mogelijke hoopgevende ‘gaten in de bewolking’ zijn volgens Berglund nog niet echt te vinden, als gevolg van de voortdurende onzekerheid over onder meer de Brexit en de Chinees-Amerikaanse relatie.