Dat meldt Het Financieele Dagblad, dat zich baseert op de bij de Kamer van Koophandel ingeleverde jaarcijfers van de Zeeuws-Brabantse reder. Vroon is met ongeveer 140 schepen actief in de maritieme dienstverlening aan de offshore-oliewinning, het zeevervoer van projectlading, levende have, droge lading, containers, chemicaliën en auto’s.

Onder curatele

Het bedrijf is onder curatele gesteld door een consortium van achttien banken, onder welke drie Nederlandse. De malaise bij Vroon is te wijten aan de slechte gang van zaken in de olie- en gaswinning buitengaats. De neergang begon in 2016, toen het hoofdkantoor van Vroon verhuisde van Breskens naar Breda en de offshore ging lijden onder de sterk dalende prijs van ruwe olie.

Het verlies over afgelopen jaar was iets geringer dan de 362 miljoen dollar die Vroon in 2017 op zijn activiteiten moest toeleggen. Vorig jaar werd onder meer 98 miljoen dollar afgeschreven op de waarde van de vloot. Voor dit jaar voorziet de onderneming opnieuw een verlies, zij het aanzienlijk lager dan dat over 2018.

Saneringsplan

Een grote klant in de offshore is oliemaatschappij BP, waarvoor Vroon actief is in de Caribische Zee, onder de naam Vroon Offshore Shipping (VOS). Andere klanten in deze bedrijfstak vielen door de slapte in de oliemarkt weg.

In 2016 kon Vroon niet meer aan de schuldverplichtingen aan banken voldoen. De financiers legden het bedrijf toen een saneringsplan op, dat in 2017 inging en in 2021 moet zijn afgerond.

Onderdelen afstoten

Dit plan voorziet in een sterke verbetering van het bedrijfsresultaat voor rente, belasting en bijzondere posten, zoals afschrijvingen op de vloot. Verder zal Vroon bedrijfsonderdelen moeten afstoten, dan wel zich uit bepaalde markten moeten terugtrekken. Inmiddels zijn enkele bedrijfsonderdelen al verkocht en enkele schepen verkocht.

Lees ook: Coco Vroon stopt als directeur van rederij Vroon