Dat heeft Allseas deze week bekendgemaakt. Het betreffende platform is van Equinor, het voormalige Statoil, en ligt in het noorden van de Noordzee, bijna tweehonderd kilometer ten westen van de Noorse stad Bergen. Het staat in 149 meter water, in het midden van het Statfjord-olieveld.

Hijskracht

Het te verwijderen topdeel is 84 meter lang, 54 meter breed en heeft een gewicht dat gelijk is aan de maximale hijskracht van het schip. De klus vindt plaats na 2022. Hoeveel geld met het contract is gemoeid, hebben de betrokken partijen niet meegedeeld.

Voor de verplaatsing is het niet nodig dat het bovenste gedeelte van het platform wordt afgebroken. Het kan in zijn geheel opgehesen en verplaatst worden naar de Noorse kust. Voordat het Allseas-vaartuig aan de klus begint, wordt eerst de maximale hijskracht vergroot. Daarmee moeten eventuele afwijkingen in het gewicht van het boorplatform worden ondervangen.

Overzetten

Als de ‘Pioneering Spirit’ eenmaal zijn reis heeft afgerond, wordt het platform overgezet op een ander schip van Allseas. Het gaat om het special purpose vaartuig ‘Iron Lady’.Voor het demonteren van het bovenste gedeelte van het platform is een contract gesloten met Kvaerner AS.