De rederij moet omgerekend 10.000 euro betalen en de kapitein 1000 euro. De kapitein kreeg bovendien een voorwaardelijke gevangenisstraf opgelegd van drie maanden.

Geen vergunning

De negen SAF Terrex troop carriers van het Singaporese leger werden 2,5 jaar geleden na een militaire oefening in Taiwan op flat rack containers geplaatst en met de ‘APL Qatar’ verscheept naar Hongkong, zonder dat er een vergunning was aangevraagd voor de invoer van militaire voertuigen.

In de officiële papieren stond dat de ‘APL Qatar’ civiele voertuigen aan boord had. Toen Hongkongse douaniers een blik onder de canvas dekzeilen van de flat rack containers wierpen, zagen ze echter onmiskenbaar legermaterieel.

Geadresseerde

De advocaten van de rederij en de kapitein hebben tijdens de rechtszaak opgeworpen dat hun cliënten geen idee hadden dat ze militaire voertuigen vervoerden, maar aangezien het Ministerie van Defensie van Singapore wel gewoon als geadresseerde in de documenten stond vermeld, geloofde de rechter die lezing niet.

De stellingname van de verdediging, dat je als kapitein niet verantwoordelijk kunt worden gehouden voor alle lading die zich aan boord van een containerschip bevindt, vond bij de rechter evenmin gehoor.

Diplomatieke rel

De pantservoertuigen werden na hun ontmaskering destijds maandenlang vastgehouden in de Hongkongse haven, wat een fikse diplomatieke rel tussen Singapore en Hongkong tot gevolg had.