De drie Japanse bedrijven hadden hun gezamenlijke containerscheepvaartbedrijf opgericht om een sterkere positie te verkrijgen in de moeilijke, competitieve markt, maar bereikten tot nu toe het absolute tegendeel.

Het ging volgens de bedrijven vorig jaar al meteen in de beginmaanden mis, toen kinderziekten het initiatief de das omdeden. De geleden financiële schade bleek in de rest van het fiscale jaar niet meer in te lopen.

Nieuwe dienst

In het pas begonnen nieuwe fiscale jaar hebben de rederijen onder meer hoge verwachtingen van een nog op te starten pendulumdienst tussen de westkust van Noord-Amerika en Europa.

Over de gehele linie rekenen de Japanners erop dat ze de containervolumes en bezettingsgraad dit jaar opkrikken naar het niveau dat ze met zijn drieën hadden vóórdat ze hun containeractiviteiten fuseerden.

Winst in 2019

De verwachting is dat het bedrijf een winst haalt van 85 miljoen dollar in het fiscale jaar 2019. De winst moet vooral komen in de eerste helft van het boekjaar.

In de tweede helft verwacht ONE dat het moeilijker wordt om in het zwart te blijven. Dit heeft vooral te maken met de komst van de zwavelcap op 1 januari 2020. Dit zorgt waarschijnlijk voor extra brandstofuitgaven.

Het verlies van de containerrederij deed ook pijn bij de drie moederbedrijven. NYK en “K” Line belandden mede daardoor in het rood. MOL wist nog wel een winst te boeken in het boekjaar 2018.

Lees ook: NYK diep in ‘t rood, MOL maakt nog winst