NYK kreeg vlak voor het weekend ook nog eens slecht nieuws uit Chili, waar het bedrijf definitief de hoogste boete kreeg opgelegd vanwege een kartelzaak in het maritieme vervoer van auto’s. NYK zal een boete van 6,6 miljoen dollar moeten ophoesten.

MOL

Enkele andere car carriers die ook in het beklaagdenbankje zaten, waaronder Eukor en “K” Line, kwamen er uiteindelijk zonder sanctie vanaf. Een boete was er wel voor de Japanse rederij MOL: 2,5 miljoen dollar.

Een grote pleister op de wonde voor MOL was, dat het bedrijf als enige van de drie grote Japanse scheepvaartondernemingen zwarte cijfers boekte over het afgelopen fiscale jaar: 240 miljoen dollar winst.

“K” Line

“K” Line eindigde het jaar wel met een verlies, van 224 miljoen dollar. Dat kwam onder meer doordat de efficiency van de car carriers te wensen overliet.

Maar de opstartproblemen van ONE, de nieuwe gezamenlijke containerrederij van de drie Japanse scheepvaartbedrijven, zorgden voor de meeste financiële pijn. Het nieuwe bedrijf leed in het eerste jaar van zijn bestaan een verlies van ruim een half miljard dollar.

Zowel “K” Line als NYK hebben, vermoedelijk ingegeven door de negatieve resultaten, besloten om in de hoogste managementlagen een forse reorganisatie door te voeren.

Lees ook: Ruim half miljard verlies voor ONE in eerste jaar