Over het eerste kwartaal van vorig jaar bedroeg die winst nog 21,4 miljoen dollar, terwijl het verlies over de eerste drie maanden van dit jaar opliep tot 21,4 miljoen. Ook de operationele winst viel sterk terug, van 41,5 naar 13,6 miljoen dollar. De verschillen hebben wel vooral te maken met de meerwaarde op de verkoop van een tanker vorig jaar en afschrijvingskosten dit jaar.

Contracten verbroken

Exmar verbrak de twee lopende scheepsbouwcontracten bij de Koreaanse werf Hanjin Heavy Industries & Construction, die wegens financiële moeilijkheden gerechtelijk akkoord aanvroeg. De rederij slaagde erin de al uitgevoerde aanbetalingen te recupereren. Om de verbintenissen met het Noorse Equinor (het vroegere Statoil) na te komen, onderhandelt Exmar nu met andere scheepswerven over de bouw van twee tankers met lpg als brandstof.

Financieel blijft lng het zorgenkind van Exmar, ook al ontvangt het sinds oktober vorig jaar huurinkomsten voor de verhuur van zijn hervergassingsplatform voor lng aan het Zwitsers-Cypriotische Gunvor. Dat is nu aan het werk in Bangladesh.

Tango

Exmar heeft met Tango een drijvende installatie om aardgas af te koelen tot lng. Dit bedrijfsonderdeel is gevestigd in Argentinië en heeft onlangs zijn eerste lading ontvangen om de cargotank van het platform af te koelen tot op de gewenste temperatuur en druk voor vloeibaar aardgas. Pas na die inkoeling is Tango operationeel. Exmar verwacht voor dit platform huurinkomsten vanaf mei. Vanaf september zou het volledig in gebruik moeten zijn.