Volgens de Franse maritieme dataleverancier Alphaliner hebben scheepswerven domweg onvoldoende capaciteit om alle bestelde rookgasreinigers, ofwel scrubbers, tijdig te installeren. Afhankelijk van de grootte en de complexiteit van het schip neemt de inbouw van de omvangrijke installatie een tot twee maanden in beslag.

Scrubbers

Volgens Alphaliner hebben reders wereldwijd zo’n 700 scrubbers in bestelling, waarvan er 200 bestemd zijn voor nieuwe schepen en de rest voor bestaande schepen. Daarvan zijn er tot nu toe naar schatting slechts zo’n vijftig geïnstalleerd. Als de resterende ongeveer 450 exemplaren voor de deadline van 1 januari ingebouwd zouden moeten worden, gaat het om bijna zestig exemplaren per maand. Die capaciteit hebben de werven niet.

Alphaliner denkt dat voor het eind van het jaar hooguit de helft van alle bestelde systemen geïnstalleerd zal zijn. Om zich te conformeren aan de IMO-zwavelrichtlijn, die het varen op stookolie met meer dan een half procent zwavel na 1 januari wereldwijd verbiedt, zullen schepen zonder scrubber moeten overschakelen op zwavelarme bunkerolie (max 0,5%).

Leverbaar

Zwavelarme bunkerolie is rond die tijd naar verwachting goed leverbaar, maar wel zo’n 150 dollar per ton duurder dan hoogzwavelige stookolie. Schepen met scrubbers kunnen in principe op de goedkopere gewone stookolie blijven varen. Brancheorganisaties waarschuwden al eerder dat de massale ombouwoperatie de prijzen bij scheepswerven zou opdrijven.