De scheepsromp van het schip was volgens de onderzoekers verzwakt geraakt door materiaalmoeheid, corrosie en ‘niet geïdentificeerde defecten’. Dat het afgeleefde vaartuig uiteindelijk op weg vanuit Brazilië naar China ten onder ging, kwam volgens de onderzoekers waarschijnlijk door een combinatie van factoren. Zo wijzen ze op zware weersomstandigheden waarmee het schip in de dagen voor de ramp al te kampen had gehad.

Tanks liepen vol

Schade aan de romp leidde er volgens de onderzoekers toe dat een van de ballasttanks vol met zeewater begon te lopen, waarna het water zich verspreidde naar andere delen van het vaartuig en de ‘Stellar Daisy’ reddeloos verloren was. Een vrachtschip dat in de buurt voer, kon twee Filipijnse bemanningsleden redden, veertien andere Filipijnse en acht Zuid-Koreaanse bemanningsleden overleefden de ramp niet.

De ‘Stellar Daisy’ was een 24 jaar oud schip dat in 2008 werd omgebouwd van een olietanker naar een bulkcarrier. Het schip was op het moment van de ramp met een lading ijzererts van het Braziliaanse mijnbouwbedrijf Vale op weg naar China.

Verzuimd

In het onderzoeksrapport wordt opgemerkt dat het schip tot drie keer toe in een droogdok heeft gelegen, in 2011, 2012 en 2015, en dat elke keer is verzuimd om de schade aan het schip op te merken en te rapporteren. De onderzoekers kijken daarom als ‘mogelijke bijkomende oorzaken’ van de ramp met een verwijtende blik naar de Koreaanse rederij Polaris Shipping en het Koreaanse classificatiebureau KR.

Nabestaanden van de slachtoffers van de ramp hebben grote druk uitgeoefend om de waarheid boven tafel te krijgen. Nog maar twee maanden geleden lukte het een onderzoeksteam om met behulp van een futuristisch onbemand vaartuig het vrachtschip op de zeebodem te lokaliseren. Kort ervoor werd in Zuid-Korea het hoofd maritieme zaken van Polaris Shipping gearresteerd.