Dat is volgens hen nodig om aan te kunnen haken op technologische ontwikkelingen als het internet of things, kunstmatige intelligentie en big data. In een verklaring wijst de groep er op dat scheepsapparatuur enorme hoeveelheden data genereert. Door die in een uniform formaat vast te leggen, wordt het makkelijker om daar nieuwe toepassingen mee te ontwikkelen.

Damen

De leden van Euroyards zijn Damen, Naval Group, Fincantieri, Lürssen Werft, Meyer Werft, Meyer Turku, Navantia en Chantiers de l’Atlantique. Samen zijn ze goed voor een productiewaarde van zo’n vijftien miljard per jaar. Ze bouwen vooral complexe en dure vaartuigen, zoals cruiseschepen, megajachten, speciale werkschepen en marineschepen.

Dinsdag werd bekend dat de Digital Container Shipping Association (DCSA) van de rederijen Maersk, MSC, Hapag-Lloyd en ONE na een voorbereidingstijd van een half jaar officieel van start is gegaan. Ook daarin wordt gewerkt aan de ontwikkeling van standaarden voor elektronische gegevensuitwisseling, maar dan vooral om de systemen van de reders beter met elkaar te laten communiceren.

Lees ook: Digitaal platform containervaart strijkt neer op Schiphol