Er is inmiddels een kantoor gevestigd op Schiphol, dat door de vier oprichters wordt omschreven als ‘neutraal terrein’. Doel van het project is om standaarden te ontwikkelen voor elektronische gegevensuitwisseling tussen de deelnemers, die daarmee efficiënter zou moeten worden. Het initiatief kreeg onlangs het groene licht van de Amerikaanse toezichthouder FMC.

CMA CGM ontbreekt

Opvallend aan het lijstje namen van de deelnemers is het ontbreken van CMA CGM, dat zich eind vorig jaar nog nadrukkelijk manifesteerde als pleitbezorger van het initiatief. Diens hoofd IT Rajesh Krishnamurthy liet toen optekenen dat de rol van mede-oprichter de rederij in staat stelde om standaarden voor de digitalisering van de hele sector te ontwikkelen. Overigens zegt het platform in een persbericht nog met twee mogelijke partners in gesprek te zijn over toetreding op een later tijdstip.

De Deen Thomas Bagge, adviseur Strategie en Digitale Transformatie bij Maersk, is benoemd tot statutair directeur van DCSA. De raad van commissarissen wordt gevormd door André Simha van MSC (voorzitter), Adam Banks van Maersk, Martin Gnass van Hapag-Lloyd en Noriaki Yamaga van ONE.

Duidelijke offertes

Simha zegt in het persbericht dat het voor het eerst in twintig jaar is dat de lijnvaart de krachten bundelt om de bedrijfstak het digitale tijdperk in te loodsen. Hij zegt ernaar uit te kijken aan de slag te gaan en met de verschillende belanghebbenden in de logistieke keten samen te werken. Volgens hem leidt standaardisering tot meer transparantie en duidelijkere offertes voor klanten.