Dat blijkt uit de recentelijk verschenen editie van de tweejaarlijkse marktoverzicht van het Alkmaarse maritieme analysebureau Dynamar. Dat laat onder meer zien dat de top-10 in deze zeer versnipperde markt samen 476 zware-ladingschepen met een draagvermogen van 8,2 miljoen ton exploiteert. Dynamar telt alleen de klassieke, met kranen uitgeruste, schepen mee; dokschepen, afzinkbare en andersoortige heavy lift-eenheden zitten er niet bij.

Die vloot heeft een gezamenlijk hijscapaciteit van 155.000 ton, ofwel gemiddeld per schip 325 ton. Uit de inventarisatie blijkt verder dat die vloot gemiddeld tamelijk oud is: tien jaar. Dat gemiddelde loopt de komende tijd verder op doordat er maar mondjesmaat nieuwe schepen worden gebouwd. Drie leden van de top-10 hebben samen slechts elf schepen in bestelling.

Bron: Dynamar

Daarvan is Spliethoff met zes schepen in aanbouw veruit de grootste investeerder. Die bestelling komt overeen met 13% van de huidige capaciteit. BBC heeft twee schepen besteld (goed voor 1% van de huidige capaciteit) en het Duits/Amerikaanse Zeamarine, nummer vier op de ranglijst, drie eenheden, goed voor een uitbreiding met 6%.

Ouderdom

De investeringsplannen van de Amsterdamse rederij laten zich verklaren door de gemiddeld nog wat hogere ouderdom van de schepen van dertien jaar. De schepen van Cosco zijn gemiddeld drie jaar jonger, vooral omdat de Chinezen vorig jaar maar liefst 23 nieuwe schepen aan de vloot hebben toegevoegd, waaronder een aantal exemplaren van 38.000 ton draagvermogen, die tot de grootste in de markt behoren.

De 144 BCC-schepen zijn gemiddeld nog een jaartje jonger, maar behoren met een gemiddeld draagvermogen van 12.800 ton tot de kleinere in de markt. Spliethoff-schepen kunnen gemiddeld 16.000 ton vervoeren en Cosco-schepen maar liefst 27.200 ton. De dertien schepen van het Duitse MACS, nummer acht op de lijst, zijn met 30.400 ton nog een slagje groter en gemiddeld de grootste in de markt.

Wagenborg

Het Groningse Wagenborg blaast met 29 gespecialiseerde schepen en een achtste plek een behoorlijke partij mee op de markt voor het transport over zee van projectlading en andere zware en buitenmaatse stukken. De Wagenborg-schepen kunnen gemiddeld 15.400 ton meenemen en tellen tien lentes. De 35 schepen van het Deense Thorco, nummer zeven op de lijst, zijn met gemiddeld zes jaar op de teller het jongst.