De Hong Kong Conventie is in 2009 door de International Maritime Organization (IMO) aangenomen om de recycling van schepen in betere banen te geleiden. Momenteel wordt het gros van het oude tonnage nog gesloopt op stranden in het zuiden van Azië. Die sloopstranden staan vooral bekend om hun slechte arbeidsomstandigheden en gebrekkige milieumaatregelen.

Jaarlijks komen er tientallen werknemers om het leven tijdens het werk op die stranden, terwijl er tegelijkertijd veel troep in de zee terechtkomt, omdat de schepen in de branding worden gesloopt. Hoewel die misstanden alom bekend zijn, blijven veel reders hun schepen daar slopen, omdat ze er een hogere prijs krijgen voor hun oude staal.

De Hong Kong Conventie moet die omstandigheden verbeteren, maar tot dusver gaat de ratificatie van het verdrag langzaam. Het beleid wordt pas van kracht 24 maanden nadat tenminste vijftien landen die samen minimaal 40% van het wereldtonnage vertegenwoordigen het verdrag geratificeerd hebben. Maar na de ondertekening van Japan staat de teller pas op tien landen landen en tonnage van 23,16%.

Nederland

Het is daarom maar zeer de vraag of de Hong Kong Conventie een werkelijke bijdrage aan beter sloopbeleid zal leveren. Veel meer druk komt momenteel uit Nederland en Brussel. Nederland heeft recent twee reders veroordeeld tot hoge boetes en beroepsontzeggingen voor het illegaal exporteren van afval. Daarmee is een precedent gezet.

Daarnaast heeft Brussel nieuw sloopbeleid ingevoerd dat reders verplicht om schepen onder EU-vlag bij één van de door Brussel goedgekeurde werven te slopen. Dat beleid is nu nog makkelijk te omzeilen door schepen tijdig om te vlaggen, maar eventuele uitbreiding ervan voor alle schepen die Europa aandoen kan volgens de ngo Shipbreaking Platform verandering brengen.

Noorse druk

Ook vanuit Noorwegen wordt druk uitgeoefend nu het Noorse staatspensioenfonds een aantal van zijn investeringen in reders heeft beëindigd vanwege beaching. De ethiekcommissie van dat fonds onderzoekt momenteel of Maersk inderdaad verbetering boekt op een werf in het Indiase Alang.

De Deense rederij schokte beleidsmakers enkele jaren geleden door, na een aantal slechte financiële jaren, zijn schepen weer op sloopstranden te ontmantelen. Maersk was juist één van de voorbeeldrederijen die dat niet meer deed. Maersk zegt echter nauw samen te werken met de werf om verbeteringen door te voeren. Toch vindt Brussel de omstandigheden nog te slecht om de faciliteit op zijn lijst van goedgekeurde werven op te nemen.