In totaal heeft CMA CGM tien containerschepen van 15.000 teu besteld, die tien oudere schepen op de Azie-Med zullen vervangen. Vijf van de schepen worden uitgerust met LNG-motoren, terwijl de andere vijf van hybride scrubbers worden voorzien. Hybride scrubbers kunnen zowel in open als gesloten modus opereren, zodat het vuile waswater in havens en gevoelige gebieden binnenboord kan worden gehouden.

Met de order breidt de rederij zijn vloot van LNG-aangedreven containerschepen verder uit. In 2017 plaatste het bedrijf ook al een order voor negen containerschepen op vloeibaar aardgas met een capaciteit van 22.000 teu. De Franse rederij is de enige die LNG op zo’n grote schaal toepast.

Andere contracten

Naast de overeenkomst voor de tien nieuwe schepen tekenden CMA CGM-topman Rodolphe Saadé en Fanpei ook een overeenkomst voor het versnellen van de ontwikkeling van efficiëntere en milieuvriendelijke schepen. De contractondertekeningen vonden plaats in het bijzijn van de Franse president Emmanuel Macron en de Chinese president Xi Jinping.