Het schip zal niet volledig op biobrandstof varen, maar op een blend waarin tot 20% biobrandstof wordt bijgemengd. Die biobrandstof is door Shell vervaardigd uit onder meer oud frituurvet en gebruikte bakolie.

Daarmee classificeert de biobrandstof zich als een zogenoemde ‘second-generation’ biobrandstof, wat betekent dat het is geproduceerd uit gebruikte (afval)producten en niet de voedselproductie aantast of bijdraagt aan ontbossing, zoals een biobrandstof uit suikerriet bijvoorbeeld wel doet.

Nederlandse verladers

Het project is geïnitieerd door een groep van Nederlandse multinationals bestaande uit AkzoNobel, FrieslandCampina, Heineken, KLM, Philips, DSM, Shell en Unilever. Zij hebben zich verenigd in de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), die wordt voorgezeten door voormalig minister-president Jan-Peter Balkenende.

Volgens Maersk en zijn partners is het de eerste keer dat een biobrandstof op deze schaal wordt getest. Eén van Maersk’s Triple-E megacontainerschepen zal meer dan 25.000 zeemijl op de brandstofblend afleggen.

‘Deze biobrandstofproef op een oceaan doorkruisende handelsroute is een belangrijke stap’, zegt DSGC-voorzitter Balkenende. ‘Maar er zijn dringend meer innovaties nodig en die kunnen alleen succesvol ontwikkeld, getest en geïmplementeerd worden dankzij samenwerkingen als deze met Maersk.’

Søren Toft, Chief Operating Officer bij A.P. Moller-Maersk vult aan: ‘Om onze doelstelling van netto nul CO2-uitstoot in 2050 te realiseren, zijn in de komende tien jaar grote doorbraken nodig. Daarom is deze samenwerking met DSGC en zijn leden zo’n belangrijke stap in het identificeren en tot leven brengen van lage koolstofoplossingen. Het heeft de fundering gelegd voor hoe partners sectorbreed kunnen samenwerken aan een meer duurzame toekomst.’

Opschalen

Volgens Toft zijn biobrandstoffen één van de rendabele oplossingen die in de korte en middellange termijn geïmplementeerd kunnen worden. ‘Door deze proef willen we meer leren over het gebruik van biobrandstoffen in het algemeen en de mogelijkheden om het gebruik ervan op te schalen in een duurzame en economische manier beter te begrijpen’, zegt hij.

De scheepvaart is goed voor 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Als er niets wordt gedaan zal dat percentage stijgen tot 15% in 2050.