Het vervoerde ladingvolume nam met 21% toe tot 11,9 miljoen teu. Dat had mede te maken met het samengaan met United Arabian Shipping Company (UASC), dat eind 2017 tot stand kwam. Het jaar 2018 was het eerste volledige kalenderjaar waarin UASC volledig in de boeken meetelde.

Bunkerkosten

Bestuursvoorzitter Rolf Habben Jansen van Hapag-Lloyd toonde zich ‘tevreden’ met de jaarresultaten. Een groot deel van het jaar zaten de vrachttarieven tegen en stegen intussen de bunker- en overige kosten. Een sterke eindsprint in de tweede jaarhelft leidde alsnog tot een behoorlijke uitkomst. De financiële uitkomsten zaten aan de bovenkant van de eerdere verwachtingen.

Het operationele resultaat voor rente, belastingen en overige posten steeg fractioneel, van 1,06 miljard euro naar 1,14 miljard euro. Laten we de bijzondere financiële posten weg, dan was er een verbetering van 411 naar 443 miljoen. Het waren de laatste kwartalen van vorig jaar die de verbetering brachten. De vrachtvolumes namen toe en ook de tarieven per container waren hoger.

Vrachttarieven gelijk

Over het gehele jaar bleven de gemiddelde vrachttarieven ongeveer gelijk. Tegelijk stegen de bunkerkosten met 18% tot 9,4 miljard euro. Het effect daarvan wist Hapag-Lloyd te compenseren door strikte kostenbeperkingen elders. Ook slaagde de reder erin de nettoschuld terug te dringen van 5,7 naar 5,4 miljard euro. Daarmee werd de balanspositie aanzienlijk verbeterd.

Voor dit jaar rekenen de Duitsers op een ebitda (resultaat voor rente, belastingen en bijzondere posten) van 1,6 tot 2,0 miljard euro, dus duidelijk hoger dan het vorig jaar behaalde resultaat. De ebit (na aftrek van bijzondere posten) zou op 0,5 tot 0,9 miljard euro kunnen uitkomen, en daarmee dus flink stijgen.

Vloot

De vloot van de Hamburgse rederij, die tot de top-5 in de mondiale containerlijnvaart behoort, telt 227 schepen. Bij de fusie met UASC, feitelijk een overname van dit bedrijf uit Dubai, nam de vloot met een veertigtal schepen toe tot 230. Sindsdien is de vlootomvang dus iets afgenomen. De totale capaciteit van de schepen van komt op 1,6 miljoen teu.