Voor reders is dat belangrijk, want hoe meer oliebedrijven hun laagzwavelige brandstoffen klaarhebben voor de verkoop, hoe beter zij inzicht krijgen in de kosten die ze per 2020 kunnen verwachten.

Eisen

BP maakte vorige week bekend een nieuwe brandstof klaar te hebben die voldoet aan de eisen van de IMO en dus niet meer dan 0,5% zwavel bevat. Dat is tenminste zeven keer minder zwavel dan de zware stookolie bevat die nu wordt verstookt. De nieuwe brandstof wordt geproduceerd in het ARA-gebied (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen) en Singapore, waar het eveneens is getest.

In onderstaande kaart is te zien waar de nieuwe brandstof beschikbaar is en waar de hoogzwavelige stookolie straks nog wordt verkocht. Dat is belangrijke informatie voor reders die met scrubbers aan het nieuwe zwavelbeleid willen voldoen.

Tekst loopt door onder afbeelding.

ExxonMobil

ExxonMobil is per het derde kwartaal klaar om de nieuwe brandstof te leveren, zegt Luca Volta, Marine Fuels Venture Manager, in een interview met het Amerikaanse zakblad Forbes. ‘Onze producten en verkooppunten zijn in het derde kwartaal klaar voor levering. We verwachten dat reders tegen die tijd beginnen met bunkeren, in aanloop naar de deadline van 12 januari 2020’, zegt hij.

‘Onze keuze voor verkooppunten is grotendeels gebaseerd op waar we kosteneffectieve toeleveringsketrens kunnen opzetten’, zegt Volta. ‘Logischerwijs kunnen we die het beste opzetten in havens die vlakbij een raffinaderij liggen en dit is dus ook waar we onze eerste golf van IMO 2020-brandstoffen zullen leveren.’

ExxonMobil heeft de havens van Antwerpen, Rotterdam, Genoa, Marseilles, Singapore, Laem Chabang (Thailand) en Hongkong als eerste leverplaatsen benoemd.

IMO 2020

Vanaf 2020 gelden strengere regels voor de toegestane hoeveelheid zwavel in brandstof. Scheepsbrandstof mag dan nog maximaal 0,5% zwavel bevatten ten opzichte van 3,5% nu. Rederijen hebben straks drie manieren om aan die regelgeving te voldoen. Ze kunnen simpelweg overstappen op de duurdere, laagzwavelige brandstof, overstappen op LNG of scrubbers installeren, die de zwavel uit de uitlaatgassen verwijderen.

De meeste rederijen zullen simpelweg overstappen op de nieuwe brandstoffen en de extra kosten doorberekenen aan hun klanten. Maar er zijn ook rederijen die hopen dat zij door de installatie van scrubbers zometeen kunnen profiteren van lagere prijzen voor de gebruikelijke stookolie. De invoering van de nieuwe zwavelregelgeving wordt gezien als de grootste verandering in de scheepvaart van de afgelopen decennia.