Daarvoor zijn zeven reizen nodig, waarbij zowel RollDock- als BigRoll-schepen worden gebruikt. De eerste reis is gepland in de komende twee weken. De andere transporten zullen worden uitgevoerd tussen april en augustus 2019. De modules moeten worden geladen in Hamriyah Port in de Verenigde Arabische Emiraten, waar ze ook gebouwd worden.

Transport

Het is de eerste keer dat Roll Group het transport van fabriek naar bouwplaats uitvoert van zo’n groot project, inclusief landvervoer, aldus projectmanager Wiebe Broeksma: ‘Een van de redenen waarom het contract aan ons is toegekend, is omdat we het grootste deel van de lading direct vanaf de kade op onze RollDock-schepen kunnen laden en vice versa kunnen lossen’.

De groep is al ruim twee jaar bezig met de voorbereiding van het project, nadat de aanvraag in 2016 binnenkwam. De nieuwe kraakinstallatie moet in 2020 operationeel zijn en krijgt een capaciteit van één miljoen ton per jaar. Het complex wordt gebouwd naast Totals Port Arthur-raffinaderij en de bestaande kraker van Total/Basf.