Het CMA CGM-schip vaart aanvankelijk slechts deels op de duurzame brandstof. Het gehalte kan in verdere proeven steeds verder worden opgevoerd. De rederij maakt niet bekend welk percentage duurzame stookolie nu wordt getankt.

Zwavelrichtlijn

De scheepvaartindustrie moet vanaf volgend jaar voldoen aan strengere internationale klimaat- en milieuregels. Zo moet verplicht worden overgestapt op brandstoffen met een lager zwavelgehalte. Ook moeten de schepen in 2030 zeker 40% minder CO2 uitstoten.

De duurzame stookolie wordt uit onder meer oud frituurvet gewonnen en is minder vervuilend, doordat de CO2-uitstoot tot 80% lager zou liggen dan die van fossiele brandstoffen. Daarnaast zou bij verbranding van bio-stookolie vrijwel geen zwavel vrijkomen.

GoodFuels

De duurzame stookolie komt van het Nederlandse GoodFuels. Dat energiebedrijf bracht dit product eind vorig jaar naar de markt. Een belangrijk nadeel van de duurzame stookolie is dat er een hoger prijskaartje aan hangt dan aan de gewone stookolie.

Ikea draait volledig op voor de kosten van de duurdere brandstof in de test. Het woonwarenhuis verstrekt verder geen financiële details. De Zweden willen in de toekomst ‘ten minste alle containers vanuit Rotterdam volledig op duurzame stookolie vervoeren’.