De deal heeft een waarde van 2 triljoen won, omgerekend anderhalf miljard euro, en voorziet in de verkoop van KDB’s 55,7% grote belang in Daewoo aan Hyundai Heavy. Tegelijkertijd zal KDB voor anderhalf triljoen won aandelen in Hyundai Heavy kopen, die op een later tijdstip worden uitgegeven. Dat meldt het Koreaanse persbureau Yonhap. Feitelijk gezien wordt de overname dus in aandelen betaald.

Na de overname zal Hyundai Heavy namelijk in twee entiteiten worden opgesplitst, waarvan er een op de beurs zal worden verhandeld. Hyundai Heavy was de enige potentiële koper, nadat de andere grote Koreaanse scheepsbouwer, Samsung Heavy, een aanbod om mee te dingen afsloeg.

KDB-voorzitter Lee Dong-gull zegt dat de overeenkomst onderdeel van een groter plan is om de concurrentiekracht van de Koreaanse scheepsbouwsector te vergroten. ‘Uiteindelijk is het doel van de overeenkomst ook om stabiele arbeidsposities te creëren en de lokale economie te stimuleren.’

Stakingen

Van die stabiele arbeidsposities verwachten de werknemers van de scheepsbouwers niet veel. Zij vrezen juist voor massale ontslagen en gaan al wekenlang de straat op in een poging de overname te blokkeren. Volgens Yonhap probeerden honderden werknemers op de dag van tekenen zelfs het KDB-kantoor te bestormen.

De Koreaanse scheepsbouwsector vormde vroeger de fundering van de nationale economie, maar door hevige concurrentie vanuit China en de malaise in de scheepvaart gaat het al jaren heel slecht met de scheepsbouwers. Zo zag Hyundai Heavy zich vorig jaar nog genoodzaakt zijn offshorewerf te sluiten, omdat investeringen in nieuw materieel door de lage olieprijs volledig zijn stilgevallen.

Seoul heeft daarom recent een grootschalig parket aan maatregelen goedgekeurd, dat voorziet in ondersteuning van de sector. Onderdeel daarvan is de financiering van een grote order voor twintig megaschepen (twaalf van 23.000 teu en acht van 14.000 teu)  door ’s lands grootste rederij Hyundai Merchant Marine. Deze schepen worden door Hyundai, Daewoo en Samsung gebouwd. De steun die Seoul op die manier aan zijn scheepvaart- en scheepsbouwsector verleend, is onder meer vanuit Japan en Europa sterk bekritiseerd.

Grootste werf

Hyundai Heavy was al de grootste scheepsbouwer ter wereld, maar door de overname van Daewoo wordt die koppositie flink verstevigd. Als de overname doorgaat, heeft het bedrijf zometeen een vijfde van de markt in handen. Hyundai Heavy industries’ Holding zal dan 26% van de nieuwe onderneming in handen hebben. KDB krijgt een belang van 18%.

Om door te gaan moet de overeenkomst wel eerst internationaal door mededingingsautoriteiten worden goedgekeurd.