Dat blijkt uit een winstwaarschuwing van de Japanse rederij, die dit jaar zijn honderdjarig bestaan viert. Een deel van de verliezen vloeit voort uit de opstartproblemen bij ONE, de vorig jaar opgerichte gezamenlijke containerrederij van K Line, Mitsui en NYK. Die leed in het eerste halfjaar van zijn bestaan, de periode april-september, een nettoverlies van 275 miljoen euro. Er was gerekend op een positief resultaat van enkele tientallen miljoenen.

Contracten

K Line heeft 65 miljard yen, ruim een half miljard euro, opzij gezet voor verliezen op de verhuur van schepen aan ONE en de annulering van chartercontracten voor containerschepen en bulkcarriers.

Daarnaast is het niet gelukt om verwachte boekwinsten op de verkoop van schepen te realiseren. De rederij omschrijft dat als een ‘verandering in de timing van de implementatie van buitengewone baten’ en gaat er van uit dat die in het komende boekjaar alsnog gerealiseerd worden.

Afslanking

Kawasaki Kisen Kaisha, zoals de rederij voluit heet, kondigt structurele maatregelen aan om de toekomstige winstgevendheid te verbeteren. Dat zal leiden tot een afslanking van ‘de vloten’.

De vraag is hoe zich dat verhoudt met het eind vorig jaar gelanceerde voornemen om de grootste operator van capesize bulkcarriers ter wereld te worden. Het hoofd van de ijzererts-divisie, Atsuo Asano, kondigde toen aan dat K Line zich meer op de spotmarkt wilde gaan richten, terwijl de Japanse rederij traditioneel juist op langetermijncontracten gericht is.

De slechte financiële resultaten van K Line van de afgelopen jaren – en de herhaalde winstwaarschuwingen – hebben geleid tot een opstand onder aandeelhouders. De huidige topman, Eizo Murakami, wordt op 1 april afgelost door de 57-jarige Yukikazu Myochin, die al zijn hele leven bij K Line werkt. Murakami stond aan de basis van de ONE-samenwerking en wordt voorzitter van de raad van commissarissen.