De groep boekte weliswaar een operationele winst van 83 miljoen euro, maar die was bijna de helft lager dan de ruim honderdvijftig miljoen van vorig jaar. Dat Boskalis een monsterverlies zou schrijven in de jaarrekening over 2018 was al bekend, want de ‘non cash’ afboekingen op onder meer de sleep- en zware ladingvloot waren al eerder gemeld.

Geschrokken

Beleggers toonden zich echter geschrokken van de verwachting van topman Peter Berdowski dat het nieuwe jaar waarschijnlijk niet veel beter zal worden. Het AMX-fonds verloor donderdagochtend na publicatie van de jaarcijfers ruim 7% van zijn waarde bij een daling van de index van ruim 1%.

Volgens Boskalis wijkt het marktbeeld voor 2019 ‘niet fundamenteel’ af van dat in 2018. De markt vertoont weinig groei en de prijzen en marges blijven onder druk staan. Het bedrijf verwacht dat het overtreffen van de sterk gedaalde nettowinst ‘uitdagend’ zal worden.

Investeringen

Dit jaar staat er voor 265 miljoen euro aan investeringen op het programma, exclusief eventuele acquisitie, maar inclusief het eind vorig jaar overgenomen materieel van de Duitse offshore kabellegger Bohlen & Doyen.

Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde van 437 miljoen tot 354 miljoen euro. Volgens Boskalis kwam dat vooral door verliezen bij de divisie Offshore Energy, waarvan de zware ladingvaart van het voormalige Dockwise een belangrijk onderdeel is. Zoals bekend is besloten het grootste deel van de vloot af te stoten. 

Sleepdiensten

Ook de havensleepdiensten hadden het moeilijk, volgens Boskalis ‘vooral als gevolg van de consolidatie bij de grote containerrederijen’. Al met al is er 519 miljoen euro op schepen en goodwill afgeschreven. De groep maakte eerder dit jaar al bekend dat zowel de sleepvaart-belangen in zowel Noord- en Zuid Amerika (Saam Smit) en in Europa (Kotug Smit) worden verkocht.

De traditionele baggeractiviteiten van de divisie Dredging & Inland Infra deden het verhoudingsgewijs een stuk beter. Met grote projecten in onder meer India en Oman en veel kleinere projecten in andere landen, namen de omzet en het resultaat met meer dan 10% toe. Daardoor viel de bezetting van zowel de vloot sleephopperzuigers als de snijkopzuigers iets hoger uit dan in 2017.

Lees ook: