In de offshore-sector werden vorig jaar heel veel schepen en platformen gesloopt, terwijl in de container-, bulk- en mulitpurpose-vaart juist nauwelijks tonnage werd geloosd. Dat blijkt uit cijfers van VesselsValue.

De sloop van bulkcarriers, containerschepen en ‘kleine droge schepen’ (zoals multipurpose schepen en kleine bulkschepen) daalde zelfs tot hun laagste niveau sinds 2012.

Containervaart

In de containervaart is dat volgens de analisten geen ramp omdat ‘de fundamentele ondersteuning van betere vrachtprijzen’ blijft bestaan. De analisten doen geen uitspraak over de marktcondities in de bulkvaart. Maar de enorme val van de Baltic Dry Index aan het begin van dit jaar suggereert dat overcapaciteit nog steeds een omvangrijk probleem is.

Voor de tankvaart was afgelopen jaar qua sloopwerkzaamheden een ‘banger‘ jaar, waarmee VesselsValue wil zeggen dat het aantal gesloopte schepen overeenkwam met hun grootste schattingen.

Offshore

Ook het aantal offshore supply vessels en mobile offshore drilling units zag een sterke stijging in de sloop van vaartuigen. Die stijging wordt veroorzaakt door de huidige olie- en gasmarkt die, hoewel licht verbeterd, er nog steeds slecht voor staat.

Het totale aantal schepen dat gesloopt werd, nam volgens VesselsValue af. Vorig jaar werden er 656 schepen ontmanteld ten opzichte van 755 in 2017 en 811 in 2016.