Het schip werd begin februari door cycloon Oma op een rif bij Rennel Island, één van de Salomonseilanden, geduwd en ligt daar sindsdien vast. Vrees is dat het schip er ernstige en mogelijk zelfs catastrofale schade aan zal richten.

Het rif waarop het schip ligt, valt onder het Unesco-werelderfgoed en is het thuis van diersoorten die nergens anders voorkomen. Er is al 75 ton zware stookolie uit het schip gelekt en de lokale en Australische overheden vrezen dat ook de overige 625 ton het water in kan stromen. Op luchtfoto’s is al duidelijk te zien hoe het gebied nu door de olie wordt aangetast.

Australië

Australië is de Salomonseilanden te hulp geschoten in het opruimen van het schip en de olie. ‘Australië blijft extreem bezorgd om het aanhoudende risico op een milieuramp door de gestrande bauxiet bulkcarrier ‘Solomon Trader’.’ Dat zei de Australische minister van Buitenlandse Zaken Marise Payne afgelopen zondag.

‘Er is al 75 ton zware stookolie uit het schip gelekt dat zich langs de kustlijn van het eiland heeft verspreid en een delicaat ecologisch gebied vervuild. Gezien de escalerende ecologische schade en een gebrek aan actie door de betrokken commerciële partijen, heeft de Salomonseilanden de hulp van Australië ingeroepen’, zegt minister Payne, die naast materieel en schepen ook experts van de Australian Maritime Safety Authority (AMSA) naar de rampplek heeft gestuurd.

Solomon Trader

De ‘Solomon Trader’ is een in 1994 gebouwde bulkcarrier die eigendom is van de in Hong Kong gevestigde scheepseigenaar South Express. Het schip was gecharterd aan een mijnbedrijf Bintang Mining Corporation, dat in het gebied een bauxietmijn exploiteert.

Beide partijen ondernemen volgens de autoriteiten onvoldoende actie om een ramp te voorkomen. ‘Er is een groot risico dat de resterende meer dan 600 ton stookolie ook in het gebied terecht zal komen’, stelt het Australische ministerie van Buitenlandse Zaken. Australië zal de Salomonseilanden helpen om de verantwoordelijke commerciële partijen ook verantwoordelijk te houden.’