2018 was een moeilijk jaar voor de rederij, die desondanks zijn omzet stevig wist te doen groeien tot een totaal van 23,5 miljard dollar. Dat is 11,2% meer dan in 2017.

De winsten daarentegen kregen flinke knauwen te verduren. Het bedrijfsresultaat (ebit) daalde van 1.575 miljoen naar 610 miljoen euro en de nettowinst van 697 miljoen naar 34 miljoen dollar. Als de eenmalige uitgaven voor de koop van belangen in Ceva Logistics buiten beschouwing worden gelaten, zou de nettowinst op 150 miljoen uitkomen.

Brandstofkosten

Voornaamste reden voor de winstdalingen zijn de hoge brandstofkosten van afgelopen jaar. Die lagen 33% hoger dan in het jaar ervoor. Het vorige jaar werd al duidelijk dat de rederijen op zo’n scherpe stijging niet voorbereid waren. Ze voerden massaal noodbunkertoeslagen in om de extra kosten te verhalen op de klanten. Uit de jaarcijfers van de rederijn blijkt dat zij daar maar deels in geslaagd zijn.

CMA CGM vervoerde 1,76 miljoen teu meer dan in 2017, een stijging van een kleine 10%, en kwam op een totaal van 20,7 miljoen teu uit. Die groei is met name te danken aan hogere volumes op de trans-Pacifische handelsroutes en de routes richting Afrika en Oceanië. De trans-Pacifische groei werd voor een belangrijk deel ingegeven door de handelsspanningen tussen de VS en China, die er toe leidde dat veel bedrijven hun voorraden maximaal aanvulden.

Vooruitzicht

‘De handelsperspectieven voor 2019 zijn ondanks aanhoudende geopolitieke spanningen goed’, zegt CMA CGM-topman Rodolphe Saadé. ‘We zullen ons blijven inspannen om de winstgevendheid te vergroten en starten om die reden een kostenbesparingsplan ter waarde van 1,2 miljard dollar.’

Dit jaar staat naast de kostenbeparingen in het teken van de overname van Ceva Logistics. De rederij nam vorig jaar al een belang in de logistieke dienstverlener en breidt die nu uit tot meer dan 50%, waardoor het een meerderheidsbelang verwerft.

Door die overname kan CMA CGM zometeen hele logistieke ketens aanbieden inclusief luchtvracht en last mile leveringen. Als de overname eenmaal rond is, zal het bedrijf van de familie Saadé een jaarlijkse omzet van 30 miljard hebben en honderdduizend werknemers tellen.