‘Ons plan is om de noordelijke route twaalf maanden per jaar open te houden vanaf 2023 tot 2025 met een nieuwe klasse nucleaire ijsbrekers’, vertelde chief financial officer Mark Gyetvay van Novatek op een energieconferentie waarbij nieuwsdienst Reuters aanwezig was. Novatek is na jaren van voorbereiding vorig jaar begonnen met de export van vloeibaar aardgas naar Europa en Azië in het zomerseizoen.

Overeenkomst

Ongeveer een half jaar geleden heeft Novatek een overeenkomst gesloten met RosAtom, het Russische agentschap voor kernenergie, voor de ontwikkeling van een nieuwe klasse nucleaire ijsbrekers. Die moeten zorgen dat de Arctische route het hele jaar rond bevaarbaar is voor vrachtschepen. Op dit moment kunnen onder ijsklasse gebouwde schepen zonder hulp van ijsbrekers zo’n acht maanden van het jaar varen van en naar Yamal.

Tijdens de Koude Oorlog zorgden nucleaire ijsbrekers al dat militaire bases ook tijdens de wintermaanden bereikbaar bleven. De Russen beschikken over een aantal zeer sterke ijsbrekers, maar de meeste zijn verouderd en door gebrekkig onderhoud beperkt inzetbaar.

Zo wordt de ‘50 Let Pobedy’ (Russisch voor vijftig jaar na de revolutie, zie foto), die met twee kernreactoren maar liefst 340 Megawatt aan vermogen kan produceren, tegenwoordig gedurende een groot deel van het jaar voor Poolcruises gebruikt.