Per 27 maart wordt de ‘MSC Clara’ á 19.224 teu het eerste megaschip dat de route gaat bedienen. In totaal willen Maersk en MSC elf van deze schepen  op de Middellandse Zee gaan inzetten. Dat meldt vakblad Splash op basis van informatie van Alphaliner.

Schaalvergroting

De schepen gaan dienst doen op de AE11/Jade-dienst van respectievelijk Maersk Line en MSC. Die dienst vaart van China via Zuid-Korea, Singapore en Egypte naar de Middellandse Zee, waar het de havens Gioia Tauro in Italië, Barcelona en Valencia in Spanje en Piraeus in Griekenland aanloopt.

Voor de Middellandse zeehavens betekent de komst van de schepen een flinke stap in de schaalvergroting. De handelsroute wordt voornamelijk door schepen van 15.000 teu bediend.

CMA CGM

De containerrederijen zoeken vaker naar nieuwe handelsroutes om hun megaschepen in te zetten, maar vooralsnog lijkt de megaformule alleen tussen Azië en Noord-Europa echt te werken.

In 2015 besloot CMA CGM een van zijn 18.000 teu’ers in te zetten, de ‘Benjamin Franklin’, op een Trans-Pacifische route tussen Azië en de westkust van de Verenigde Staten. Dat schip deed onder meer de haven van Long Beach aan.

Hoewel het de havens, die toentertijd vooral schepen van 9.000 tot 11.000 teu aan hun kades kregen, lukte om het schip af te handelen, besloot CMA CGM in mei 2016 het megaschip toch weer tussen Azië en Europa in te zetten.

Tijdelijke oplossing

Of de huidige zet van 2M een tijdelijke oplossing betreft om de capaciteit op de momenteel rustigere Azië – Noord-Europa-handel te managen, of een poging is om het inzetgebied van de megaschepen definitief uit breiden, is niet bekend.