Vanaf 1 januari 2020 gelden strengere regels omtrent de uitstoot van zwavel. Schepen mogen dan nog uitsluitend varen op brandstoffen die maximaal 0,5% zwavel bevatten. Dat maximum ligt nu in veel wateren nog op 3,5%. Een andere optie is het laten installeren van scrubbers.

160 dollar per teu

Ongeacht welke optie de containerrederijen kiezen, zijn ze veel extra kosten hieraan kwijt. CMA CGM schatte afgelopen jaar de extra uitgaven op 160 dollar per teu. Het is van essentieel belang dat de bedrijven deze kosten doorberekenen aan hun klanten.

Zo niet, dan komt het voortbestaan in gevaar zegt Sands in het rapport, waar vakblad Seatrade Maritime News over schrijft. De analist voegt eraan toe dat de containersector een zwaar jaar te wachten staat, onder meer door de spanningen tussen de VS en China en doordat de Europese containermarkt verzadigd raakt.

Tarieven

De meeste grote rederijen hebben vorig jaar al aangekondigd dat ze een toeslag in rekeningen brengen voor de kosten van de zwavelcap. Diverse partijen hebben deze zelfs begin dit jaar al ingevoerd. Verladers zijn echter fel gekant tegen dit beleid. Ze vinden dat rederijen de nieuwe regels gebruiken om hun opbrengsten te vergroten, terwijl ze al zoveel andere toeslagen moeten betalen.

Ze doelen dan onder meer op de noodbunkertoeslag die veel grote rederijen vorig jaar hebben ingevoerd. Ze deden dit vanwege de snel stijgende olieprijzen, wat zorgde voor fors hogere brandstofkosten. Deze kosten deden veel rederijen diep in het rood belanden.