Als de containerbouwers in 2019 weer winst willen maken, zit er maar één ding op: kosten besparen. Dat meldt Drewry in een nieuw rapport over de containerproductie en leasemarkt.

De productie van containers schoot in 2018 omhoog, waardoor overcapaciteit is ontstaan en de prijzen voor containers een duik namen. De meeste productenten worstelen om hun kosten te dekken en zullen de productie flink terugschroeven in een poging om verliezen te beperken en de prijzen weer op te drijven, verwachten de analisten. Die voegen daar aan toe dat dit gevolgen kan hebben voor de beschikbaarheid van de stalen dozen voor het maritieme transport.

Klap

‘De klap is iets verzacht door een daling van de staalprijzen, maar containerprijzen zijn sneller gedaald dan de kosten en de magere winsten van de afgelopen jaren zijn in het afgelopen kwartaal teruggedraaid, tot verliezen van 100 tot 200 dollar per container’, schrijft Drewry. Een nieuwe 20-voet container kost bij containerhandelaar Caru Containers ongeveer 2.200 euro, een nieuwe 40-voet container 3.600 euro.

Tegelijkertijd is de vraag naar containertransport aan het afremmen, stellen de analisten, die hun voorspellingen naar beneden hebben bijgesteld. Dat is in lijn met de verwachtingen van het Havenbedrijf Rotterdam, dat vorige week eveneens zei dat containergroei dit jaar zal afnemen. Als gevolg van die marktontwikkeling verwacht Drewry dat de prijzen voor droge containers in 2019 blijven dalen tot ze in 2020 stabiliseren.