Het verlies is een verdere verslechtering van het resultaat over 2017, toen de rederij een operationeel verlies van 32o miljoen euro leed. In een korte toelichting op de cijfers meldt de rederij dat die verslechtering het resultaat is van de hoge olieprijzen en de aanhoudende overcapaciteit.

Noodbunkertoeslagen

De bunkerprijzen stegen begin vorig jaar veel scherper dan verwacht, waardoor veel rederijen worstelden met hun financiën. In mei voerden de containercarriers daarom en masse noodbunkertoeslagen in, wat leidde tot felle kritiek vanuit verladers. Uit HMM’s cijfers blijkt dat die extra toeslag de hogere kosten niet volledig heeft gedekt.

Positief puntje is dat de Koreanen hun omzet wisten te vergroten dankzij ‘uitbreiding van het dienstnetwerk en verbeterde bezetting van de schepen’, meldt de rederij. De omzet steeg afgelopen jaar met 152 miljoen euro tot een totale verkoop van 4,1 miljard.

Netto verbeterde het resultaat ten opzichte van 2017, maar de cijfers blijven dieprood. HMM boekte een nettoverlies van maar liefst 636 miljoen euro. In 2017 bedroeg dat verlies omgerekend 937 miljoen euro.

Reorganisatie

Het bedrijf onderging in 2016 en 2017 een grootschalige reorganisatie en heeft het failliete Hanjin Shipping opgevolgd als de grootste rederij van het land. De rederij kampt al jaren met verliezen, maar kan dankzij overheidssteun blijven bestaan. De Koreaanse regering is vastberaden om een nationale containerrederij te behouden.

HMM heeft recent een flink pak geld gekregen om zijn vloot uit te breiden met twaalf schepen van 23.000 teu en nog eens acht met een laadvermogen van 14.000 teu. Dat steunpakket kwam Zuid-Korea op hevige kritiek vanuit onder meer de Japanse en Europese reders te staan, die vinden dt Seoul daarmee zowel de scheepvaart als scheepsbouwmarkt verpest.