‘Hoe sneller er uniforme en ondubbelzinnige beleidsmaatregelen worden ontwikkeld en geadopteerd, hoe beter de potentiële vervuiling beperkt kan worden en hoe minder groot de economische impact op zowel de industrie als beleidsmakers zijn. Deze maatregelen worden daarom als urgent beschouwd.’ Dat schrijft de EU in een document dat het heeft ingediend ter bespreking binnen de volgende milieuvergadering van de IMO.

Onderzoek

Uit een studie van de Joint Research Centre van de Europese Unie bleek eind vorig jaar dat het waswater van scrubbers een negatief effect heeft op de zee. ‘Op drukke zeeroutes kan de zwaveluitstoot van schepen de verzuring van de zee versnellen met een tempo dat tweemaal zo hoog is als de verzuring die wordt veroorzaakt door CO2’, concludeert het instituut.

De onderzoekers bekeken het effect van de zwaveluitstoot op de Noordzee. Conclusie is dat CO2 de voornaamste oorzaak voor de verzuring van de zee is, maar dat de impact van zwavel op drukke zeeroutes tot twintig maal groter kan zijn dan op de Noordzee als geheel. Tevens is de impact van het scrubberwaswater in die gebieden twee keer zo groot is als dat van CO2.

Kritiek

Er woedt al ruim een jaar een publieke discussie over de effectiviteit van scrubbers in de bestrijding van de zwaveluitstoot van schepen. Directeuren van onder meer Maersk en Euronav lieten zich regelmatig kritisch over de apparaten uit, maar voorstanders zoals DHT-CEO Svein Harfjeld noemen die kritiek ongegrond.

Tankerrederij DHT is sinds 2018 al bezig met het installeren van scrubbers en volgens Harfjeld is zijn de critici simpelweg te verdelen in twee kampen: ‘Het kamp dat er het geld niet voor heeft en het kamp dat te laat op het feestje kwam en het nu realistisch gezien niet meer op tijd voor de 2020-deadline kan doen’, zei hij in een toelichting op de jaarcijfers van de rederij, schrijft Shippingwatch.

Verbod

Toch zijn er steeds meer overheden die het gebruik van scrubbers aan banden leggen. Daarbij gaat het vooral om de open-loop systemen, die zeewater gebruiken om de zwavel uit de uitlaatgassen te wassen en dat water daarna weer in zee lozen. Singapore was de eerste die een loosverbod en daarmee een gebruiksverbod op de open-loop systemen invoerde.

Ondertussen heeft China dat voorbeeld gevolgd, evenals de haven Fujairah in de Verenigde Arabische Emiraten. Ook in België, Duitsland, de beschermde Noorse fjorden en een aantal staten in de Verenigde Staten is het lozen van het waswater niet toegestaan.