Dat schrijft Dynamar in een nieuw verschenen rapport over de markt, die volgens de analisten de komende jaren sterk zal groeien.

In 2017 bedroeg de containerhandel van en naar het continent ruim tien miljoen teu, wat een groei is van 8% ten opzichte van het jaar ervoor. In de jaren 2014 tot en met 2016 bleef de groei vlak. De tien miljoen teu van 2017 is lager dan de eerdergenoemde 22 miljoen teu, omdat in dat laatste aantal ook de lege containers worden meegeteld.

Dynamar verwacht dat de Zuid-Amerikaanse handel zal groeien tot 14 miljoen teu in 2021 (exclusief lege containers). Dat zou een handelsgroei betekenen van 40%.

47 diensten

Er varen 47 containerdiensten op het continent die worden bediend door 341 schepen met een gemiddelde capaciteit van 6.500 teu per schip. De handel met Azië vormt de grootste ladingstroom gevolgd door Europa en Noord-Amerika. In totaal is de markt goed voor 16% van alle bederfelijke waren. De containerrederijen bedienen 38 havens op het continent, waarvan aan de westkust Callao in Peru de grootste is en aan de oostkust Santos in Brazilië.

De Zuid-Amerikaanse containerhandel heeft in de afgelopen jaren een aantal vertrouwde namen zien verdwijnen. In 2014 kocht Hapag-Lloyd CSAV op en in 2015 kocht Hamburg Süd de rederij CCNI, om vervolgens zelf te worden opgeslokt door de Deense containerreus Maersk.

Marktleider

De grootste carrier op de handelsroute is dan ook Maersk, gevolgd door MSC. Zij beheren samen 49% van de jaarlijkse handelscapaciteit. Meer dan tien kleine carriers, waaronder Nederlandse rederijen zoals NileDutch en Seatrade, maken minder dan 1% van de handel uit.