‘We hebben een nieuwe all-time high behaald in 2018 en die groei zal dit jaar verder doorzetten dankzij onze recente uitbreiding op de Middellandse Zee’, zegt DFDS-topman Niels Smedegaard. Het bedrijf nam vorig jaar de Turkse veerdienst UN Ro-Ro over, waardoor het in één klap een speler van formaat op de ‘Med’ is geworden.

Perfect getimed

De uitbreiding op de Middellandse Zee blijkt perfect getimed. DFDS verwacht dit jaar een omzetgroei van 10 tot 12%, ondanks krimp in de Noord-Europese markt. In die markt daalde het volume in het laatste kwartaal van afgelopen jaar met 3% en bleef over het gehele jaar vlak.

De afremming van die markt wijten de Denen aan gedeeltelijk de onzekerheid omtrent de Brexit. Maar ook aan de wereldwijde afname van de handelsstabiliteit, die onder meer wordt veroorzaakt door de handelsoorlog tussen de VS en China.

Hoe de groei zich dit jaar in Noord-Europa zal ontwikkelen, kan DFDS door de onzekerheid omtrent de Brexit niet goed inschatten, meldt de rederij. ‘Een zachte Brexit zal naar verwachting tot groei leiden, terwijl een harde Brexit in krimp resulteert, hoewel duidelijkheid op zichzelf al een positieve factor is’, leest een toelichting op de jaarcijfers.

Jaarcijfers

DFDS boekte in het afgelopen jaar een omzet van 15,7 miljard Deense kronen, wat omgerekend 2,1 miljard euro is. Dat reflecteert een groei van 9,7% ten opzichte van het jaar ervoor. Het bedrijfsresultaat (ebit) steeg met 7,1% tot 1,8 miljard DKK (of 238,5 miljoen euro). Netto eindigt de rederij op een winst van 219 miljoen euro, wat een lichte stijging is ten opzichte van 2017.