‘Ons doel is dat het product eruit ziet en aanvoelt als een goede smartphone-app. Er zijn nog steeds veel papierwerk en moeilijke processen in de wereldhandel. Captain Peter zal deze complexiteit verminderen door in contact te blijven met de klant van begin tot het einde van de supply chain’, legt Anne-Sophie Zerlang Karlsen, hoofd Global Reefer Management bij Maersk, uit.

In het begin zal de assistent de laatste informatie van containers via digitale kanalen naar de klant sturen, zoals via sms of e-mail. Het gaat onder meer om de temperatuur van containers, de luchtkwaliteit en een tijdlijn van de reis. Als afwijkingen worden geconstateerd, bijvoorbeeld in ETA of temperatuur, waarschuwt Captain Peter direct de klant. Zodra de container op de bestemming is aangekomen, controleert de assistent de data en meldt de aankomst.

Voorspellingen

Door gebruik te maken van ‘big data’ zal Captain Peter volgens Maersk uitgroeien tot een systeem dat in staat is om voorspellingen te doen van potentiële ladingschade en de klant adviezen te geven hoe dat te voorkomen. In totaal zijn er 270.000 Maersk-containers aangesloten op het digitale Remote Container Management (RCM)-platform, waar de assistent op gaat draaien. Zo’n 2300 Maersk-klanten maken er gebruik van, dat is ongeveer 70% van hun reefervolume.

Het grootste voordeel van deze oplossing is dat reefer-expediteurs makkelijker grote ladingen automatisch in de gaten kunnen houden. Daardoor kan het beheer van een reefertransport verder geautomatiseerd worden op basis van ‘datagedreven management’.