De index wijst nu een pijnlijke 629 punten aan, ten opzichte van 1260 op 31 december 2018. Dagtarieven voor bulkschepen nemen daardoor eveneens een duikvlucht. De droge bulkmarkt was vorig jaar juist herstellende van een diepe crisis in 2016 toen de Baltic Dry Index op een historisch laag niveau van 291 punten stond.

Op 9 januari werden Supramax-carriers al voor drie- tot vierduizend dollar minder per dag gecontracteerd dan in december, schrijft S&P Platts in een recente marktanalyse. Sindsdien is de Baltic Dry Index alleen maar verder gezakt. ‘De markt is in vrije val’, reageerde een reder tegen de analisten.

In de Zuid-Aziatische markt daalden de dagtarieven voor Kamsarmax-schepen met wel 44,4% en werden er dagtarieven van 7.717 dollar betaald, ten opzichte van 13.881 dollar in oktober 2018. Voor Supramax-schepen waren er soortgelijke dalingen te zien.

Brexit, shutdown en handelsoorlog

Volgens S&P Platts hebben diverse negatieve ontwikkelingen alle hoop op marktherstel voorlopig de nek omgedraaid. ‘Het is een perfecte storm geweest – onzekerheden over Brexit, de shutdown van de Amerikaanse overheid, de handelsoorlog tussen de VS en China, een gebrekkige vraag naar graan en de daling van futures en beurswaarde – die stuk voor stuk de Pacifische markt ernstig beïnvloed hebben’, zegt een reder tegen Platts.

Na Chinees nieuwjaar

Sommige reders verwachten dat de markten na het Chinese nieuwjaar weer zullen aantrekken, maar anderen zijn daar minder zeker van. Die denken dat het ontbreekt aan belangrijke marktfundamenten om de dagprijzen weer op te krikken.

‘Normaal gesproken neemt de kolenconsumptie na het Chinese nieuwe jaar toe, omdat bedrijven weer operationeel worden. Maar gezien de degelijke beschikbare kolenvoorraden en het huidige niveau van de vrachttarieven is het moeilijk om te zien hoeveel en hoe snel de tarieven weer kunnen verbeteren’, licht een andere reder toe.