De feeder- en shortseacapaciteit van de grote containerrederijen is in de afgelopen tien jaar gegroeid van 34 naar 56%, tekent Splash op uit een marktanalyse van Alphaliner.

‘In contrast daarmee is de toekomst van de onafhankelijke shortsearederijen en common feeder operators in Noord-Europa onzeker. Zij blijven marktaandeel aan de grote carriers verliezen’, schrijven de analisten.

Die merken daarbij op dat zij sinds 2009 niet alleen hun marktaandeel hebben zien dalen van 66 naar 44%, maar de totale capaciteit ook is gekrompen van 164.000 naar 117.00 teu, mede doordat bedrijven hun activiteiten hebben gestaakt of zijn overgenomen door andere rederijen.

Team Lines

De bedrijfsbeëindiging van Team Lines verbaast marktanalist Dirk Visser van Dynamar daarom ook niet. ‘Team Lines vaart zelf nog maar met één schip en is vooral een slotoperator’, zegt hij in gesprek met Nieuwsblad Transport. ‘Met de dunne marges van nu is dat niet houdbaar, omdat zij ook nog een deel van hun marge aan de werkelijke vervoerder kwijtraken.’

CEO Alexander Saverys van Team Lines en CMB bevestigt die waarneming, maar noemt met name de consolidatie in de lijnvaart als reden voor de beëindiging van de Europese feederrederij. ‘Onze klanten zijn zo groot geworden dat zij de slots zelf nog goedkoper kunnen aanbieden’, zegt hij tegen deze krant.

Toch ziet Saverys nog wel een toekomst voor common feederoperators weggelegd. ‘Maar op een andere manier dan het huidige model’, zegt hij. ‘Grote spelers als Unifeeder en X-press Feeders zullen nieuwe samenwerkingen met de grote rederijen aangaan.’

Unifeeder

De Deense en grootste shortsea- en feederrederij van Europa, Unifeeder, ziet de behoefte aan feederservices juist toenemen. Dat schrijft CEO Jesper Kristensen desgevraagd in een e-mail aan Nieuwsblad Transport. ‘Consolidatie van de grote carriers is een feit, maar door de steeds groter wordende mainline schepen zien wij de behoefte aan feederservices toenemen’, stelt hij.

‘Zelfs in een geconsolideerde wereld willen onze klanten een divers portfolio van verbindingen met buitenhavens (outports, red.) hebben’, zegt Kristensen. ‘Sommigen van hen zullen er soms voor kiezen om die verbindingen zelf te verzorgen en soms om die verbindingen uit te besteden.’

‘Wij geloven heilig in het aanbieden van buitenhavenverbindingen die vanuit het totale operationele kostenperspectief efficiënter zijn dan de meeste andere oplossingen.’ Hij wijst daarbij ook op de volatiliteit in de industrie die het moeilijk maakt om zulke verbindingen zelfstandig te onderhouden.