‘Die routes zijn gekozen vanwege hun diverse activiteiten en de betrokken spelers’, meldt ZIM. De rederij begon in november 2017 met zijn eerste proef, die in samenwerking met platformbouwer Wave en Sparx logistics werd uitgevoerd. Voor die proef vervoerde het bedrijf meerdere containers voor Sparx van China naar Canada. Daarbij werden alle documenten tussen de bedrijven uitgewisseld via de blockchaintoepassing van Wave.

Klaar voor volgende fase

In twee recentere transacties werden de elektronische vrachtbrieven binnen twee uur naar de ontvanger verstuurd. Een proces dat normaal dagen of zelfs weken kan duren, stelt ZIM. De rederij zegt in het afgelopen jaar tientallen proeven succesvol te hebben uitgevoerd en vindt de techniek nu klaar voor de volgende fase: commercieel gebruik.

‘Nu we voldoende ervaring hebben opgebouwd met deze revolutionaire technologie is het tijd om de volgende stap te zetten’, zegt CIO Eyal Ben-Amram. ‘Die is onderdeel van onze vastberadenheid om digitalisering te maximaliseren en tegelijkertijd de klantenservice te verbeteren.’

Tijdsbesparing

Klanten die ZIM inschakelen om containers tussen Azië en Afrika of Noord-Amerika en de Middellandse Zee te vervoeren, kunnen er per dit kwartaal voor kiezen om de nodige documentatie digitaal af te handelen. Volgens de rederij kan de digitalisering van de vrachtbrief en andere documentatie enorme tijdsbesparing opleveren, evenals de complexiteit en de kosten van transport te verminderen.