ONE ging op 1 april dit 2018 van start. De fusierederij is het resultaat van de samensmelting van de containerdivisies van NYK, MOL en “K” Line. De Japanners kenden bij de start veel problemen, onder meer door personeelstekort. Daardoor waren klanten ontevreden. Later gaf topman Jeremy Nixon toe dat bij de start lang niet alles op rolletjes liep.

Dieprood

De eerste twee kwartalen van het bestaan waren dan ook dieprood gekleurd. En ook in het afgelopen kwartaal, het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2018, was het niet veel anders. Toch is het verlies van 179 miljoen dollar (156 miljoen euro, tegen huidige wisselkoersen) minder slecht dan de verwachte 218 miljoen dollar.

Redenen van het verlies zijn niet alleen de opstartproblemen, maar ook de hoge brandstofkosten. Daar stond tegenover dat de vlootcapaciteit op routes van Azië naar Noord-Amerika beter werden benut dan eerder in het jaar. De bezettingsgraad in dit marktsegment was in het voorbije kwartaal 95%. Twee kwartalen eerder was dat nog 75%. In omgekeerde richting was er ook een betere bezettingsgraad, al gaat daar slechts om een groei van 33 naar 40%.

Toekomstverwachting

Voor het gehele jaar blijven de vooruitzichten somber. In 2018 werd al een winstwaarschuwing afgegeven door de Japanse rederij. Het verwachte verlies over het gehele boekjaar zou uitkomen op ongeveer 600 miljoen dollar. Die prognose blijft in stand, ook na het minder slechte resultaat in het derde kwartaal.

Lees ook: MOL: ONE zit in onzekere omstandigheden