Uit de cijfers blijkt dat grote zeeschepen vrijwel allemaal op de sloopstranden eindigen, die bekend staan om hun milieuvervuiling en slechte arbeidsomstandigheden. Afgelopen jaar zijn er volgens de organisatie zeker 34 werknemers om het leven gekomen tijdens ongevallen op de faciliteiten. Ook raakten er ten minste 37 gewond. Zeven van hen raakten gewond tijdens een brand op een gestrande tanker in oktober. Drie werknemers verkeerden daardoor in kritieke toestand.

Branden en explosies komen vaker voor op de werven. In 2016 kwamen er tijdens een grote explosie op een tanker in één klap 29 werknemers om het leven en raakten er nog eens 52 gewond, meldt Shipbreaking Platform.

Hofleverancier

Hofleverancier zijn Arabische, Griekse en Amerikaanse rederijen die 61, 57 en 53 schepen naar de sloopstranden brachten. De rol van Amerika is opvallend, omdat de Amerikaanse relatief vloot klein is. Dat de VS een derde plek bezet komt grotendeels door de rederij Norwegian Nordic American Tankers, dat gevestigd is in Bermuda, maar genoteerd is op de beurs van New York.

De rederij bracht dertien tankers naar de stranden. Het Noorse staatspensioenfonds KLP, dat eerder al vier investeringen in rederijen staakte vanwege het beachen van schepen, heeft de rederij aan zijn zwarte lijst toegevoegd.

Prijs voor ‘ergste rederij’ gaat volgens Shipbreaking Platform echter naar de Zuid-Koreaanse rederij Sinokor, dat elf schepen naar de stranden bracht. Tijdens de sloop van één van die schepen  kwam een werknemer om het leven doordat er een stalen plaat op hem viel.

Tekst loopt door onder afbeelding

Aanpak

Het Noorse staatspensioenfonds is niet de enige partij die beaching probeert aan te pakken. Het Openbaar Ministerie in Nederland speelt daarin ook een leidende rol. Al tweemaal werden in Nederland reders veroordeeld tot hoge boetes, ‘voor het illegaal exporteren van afval’.

De eerste zaak ging om de Groningse rederij Seatrade dat vier schepen naar de stranden bracht. Zes betrokken dochterondernemingen kregen daarvoor boetes opgelegd tot 750.000 euro en twee directieleden werden veroordeeld tot boetes van 50.000 euro en een jaar beroepsontzegging.

En recent schikte rederij Holland Maas met het OM voor een bedrag van 3 miljoen euro. Daarvan was 780.000 euro boete en de overige 2,2 miljoen het bedrag dat de rederij met de verkoop van het schip aan het sloopstrand had verdiend.

MSC

Ook de Zwitserse rederij MSC kwam recent onder vuur te liggen om zijn beachingpraktijken. De rederij speelde de hoofdrol in de journalistieke productie ‘Where ships go to die‘, van de Belgische journalist Gie Goris van MO Magazine, die voor zijn stuk samenwerkte met onderzoeker Nicola Mulinaris van Shipbreaking Platform.

In de productie zet Goris gedetailleerd uiteen hoe MSC, dat de afgelopen jaren vele Green Awards in ontvangst mocht nemen, in het afgelopen decennium tachtig schepen naar de sloopstranden bracht. Het verhaal won de ‘Investigation Award’ van de Zwitserse organisatie Public Eye, een milieuorganisatie die misstanden aan de kaak stelt.