De vier schepen worden gecharterd voor een periode van tien jaar voor een totaal bedrag van 400 tot 500 miljoen dolar, meldt vakblad Splash.  De vier schepen volgen op een eerdere order in mei vorig jaar toen de rederij vijf schepen van 12.000 en vijf schepen van 11.000 teu bestelde bij Yangzijiang Shipbuilding en Imabari Shipbuilding, wat een zusterbedrijf van Shoei Kisen is.

Vlootvernieuwing

Yang Ming maakte eind 2017 al bekend aan een vlootvernieuwing te beginnen. Naast tien schepen van rond de 11.000 teu heeft het als onderdeel van dat programma ook tien nieuwe feeders van 2.800 teu besteld. De schepen zullen ouder tonnage vervangen, dat in de komende twee jaar wordt teruggebracht naar hun eigenaar.

Yang Ming en HMM zijn de enige oost-west carriers met een vloot die kleiner is dan 1 miljoen teu. HMM. is echter begonnen met een inhaalslag door twaalf schepen van 23.000 teu en acht schepen 14.000 teu te bestellen. Daardoor verdubbelt de vloot van de rederij tot ruim 800.000 teu.

835.000 teu

Volgens de huidige orderboekcijfers zou Yang Ming na oplevering van de 24 bestelde schepen (in totaal 208.000 teu) op 835.000 teu uitkomen. Maar dat aantal zal in werkelijkheid lager uitvallen, omdat de nieuwbouwschepen van Yang Ming ouder tonnage vervangen.