Zoals vorige week al in media werd bericht heeft de rederij de vier kleinere en één groter schip van Hansa Heavy Lift gekocht. De kleinere schepen zijn de ‘HHL Tyne’ en ‘HHL Elbe’, die een gecombineerde kraancapaciteit van driehonderd ton hebben en nu zijn omgedoopt tot de ‘Humbergracht’ en ‘Hudsongracht’, en de 360 ton sterke ‘HHL Amur’ en ‘HHL Mississippi’, die voortaan onder de namen ‘Heerengracht’ en ‘Houtmangracht’ varen.

De schepen worden toegevoegd aan de H-type vloot waaronder ook de ‘Heemskerkgracht’ en ‘Hemgracht’ vallen. Dat zijn twee soortgelijke schepen die Spliethoff eerder al van Hansa kocht. Het grotere schip is de ‘HHL New York’ (gecombineerde kraancapaciteit: achthonderd ton). Deze ligt inmiddels aangemeerd in de Rotterdamse haven, voorzien van zijn nieuwe naam ‘Prinsengracht’ en het merk ‘BigLift’.

Een woordvoerster van de Amsterdamse rederij zegt dat er voor een grachtnaam is gekozen om te benadrukken dat het schip is toegevoegd aan de Spliethoff Group en niet per se aan BigLift, waarvan de meeste schepen een naam hebben die met ‘Happy’ begint.

Faillissement

De koop volgt op het faillissement van Hansa Heavy Lift. Eigenaar Oaktree Capital besloot 11 december na jarenlange verliezen en een mislukte zoektocht voor een koper de stekker eruit te trekken. Directe aanleiding daarvoor was een beslaglegging op een Hansa-schip door bunkerleverancier World Fuel Services, waar de rederij nog een brandstofrekening heeft openstaan.