De order is onderdeel van een plan om de capaciteit van de rederij uit te breiden tot 700.000 teu, schrijft Lloyd’s List dat zich baseert op anonieme bronnen. Als de deal doorgaat zou de rederij genoeg megaschepen (12) hebben om zelfstandig een Azië – Europa loop op te tuigen.

In tegenstelling tot OOCL’s huidige vloot van zes 21.000 teu grote megacarriers, worden de nieuwe schepen waarschijnlijk niet in Zuid-Korea maar in China gebouwd. Dat is een logische stap aangezien OOCL vorig jaar overgenomen door de Chinese staatsrederij Cosco.

Diezelfde overname is reden dat de terminal in Long Beach wordt verkocht. Vrees was dat Washington de overname zou blokkeren als die tot gevolg had dat een van de grootste terminals in het land in Chinese handen zou vallen. Cosco tekende daarom op 6 juli een nationale veiligheidsovereenkomst met de Committee on Foreign Investment In The United States (CFIUS) om de terminal na de overname te verkopen.

Minder megaschepen

Drewry meldde recent nog dat de interesse van carriers in nieuwe megaschepen afgenomen leek te zijn en dat recent alleen orders voor nieuwe feeders zijn geplaatst.

Enige uitzondering daarop is vooralsnog de alom bekritiseerde order van HMM, dat twaalf schepen van 23.000 teu en acht schepen van 14.000 teu laat bouwen. Of OOCL het aantal megaschepen in het orderboek zal aanvullen wordt snel duidelijk; de verkoop van de Long Beach terminal wordt volgens Lloyd’s List in dit kwartaal afgerond.