De Franse rederij, nummer vier op de wereldranglijst, wil zo een sleutelpositie verwerven in het intra-Europese intermodale vervoer. Vorig jaar werd MacAndrews, dat al in 2002 werd ingelijfd door CMA CGM, samengevoegd met branchegenoot OPDR, dat eveneens vorig jaar werd overgenomen Daarmee verdween eveneens een meer dan een eeuw oude naam van het Europese scheepvaart-tableau.

Containerships-merk

Door alle activiteiten onder de naam Containerships te brengen, wil CMA CGM ‘een toonaangevend Intra-Europees merk creëren, dat unieke maritieme en inland-oplossingen combineert met regionale voetafdrukken’. De Finse rederij is traditioneel vooral gericht op Noord- en Oost-Europa en vervoert jaarlijks zo’n 300.000 teu via de Oostzee.

Met de toevoeging van de diensten van achtereenvolgens OPDR en MacAndrews krijgt Containerships ook een sterke positie in het Europese Noord-Zuid-vervoer. MacAndrews onderhoudt diensten op vrijwel alle routes binnen Europa, maar is vooral sterk op Spanje en Portugal, de Canarische Eilanden en Marokko.

Vloot

Containerships heeft een vloot van vijftien containerschepen, waarvan de kleinste een capaciteit heeft van 114 teu en de grootste 1.380 teu. De groep heeft zo’n vijfhonderd mensen in dienst, verspreid over vijftien kantoren in Europa, Rusland, Turkije en Noord-Afrika. De groep zegt op zijn site dat vorig jaar 87% van alle zendingen op tijd aankwam en betitelt zichzelf daarmee als een ‘betrouwbare logistiek partner’.

De geschiedenis van MacAndrews gaat terug tot 1770, toen ene William McAndrew uit het Schotse Elgin zich met kantoren in Londen en Liverpool op de handel in en het vervoer van fruit binnen Europa stortte. Na zijn dood bouwde zijn zoon Robert het bedrijf verder uit. Die verwierf daarnaast bekendheid als marien bioloog en bracht het tot ‘Fellow of the Royal Society’.