Opvallend is de gedetailleerde berichtgeving van het Deense vakblad, dat eerder zei zich te baseren op twee centraal geplaatste bronnen. Spliethoff zou de vijf schepen ‘HHL New York’, ‘HHL Amur’, ‘HHL Elbe’, ‘HHL Mississippi’ en ‘HHL Tyne’ overnemen, die volgens VesselsValue een gezamenlijke waarde hebben van 40 miljoen dollar.

Gevorderd stadium

De verkoop zou ook al in een dusdanig ver gevorderd stadium zijn dat crewwisselingen worden geregeld en de ‘HHL New York’, met een kraancapaciteit van achthonderd ton de sterkste van de vijf schepen, is omgedoopt tot ‘Happy Pioneer’. Die naam is in lijn met de andere heavy-liftschepen van Spliethoff-dochter BigLift, waarvan de meeste namen met ‘Happy’ beginnen.

Als de berichtgeving klopt is het waarschijnlijk dat de ‘HHL Amur’, ‘HHL Elbe’, ‘HHL Mississippi’ en ‘HHL Tyne’ de vloot van Spliethoff zelf zullen vergezellen. Die vier schepen hebben een kleinere kraancapaciteit van 300 tot 360 ton. De Amsterdamse rederij nam in september 2016 al twee schepen uit die range van Hansa Heavy Lift over, de ‘HHL Nile’ en  ‘HHL Amazon’ die tot de ‘MV Heemskerkgracht’ en ‘MV Hemgracht’ zijn omgedoopt.

Hansa Heavy Lift verwijst voor een reactie naar de curator van het bedrijf, maar die was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar.