De ‘HHL Amur’ is één van de zes Hansa-schepen waarop kort na de faillissementsaanvraag van Hansa Heavy Lift op 11 december beslag is gelegd. Het schip en zijn vijftienkoppige bemanning liggen daardoor sinds 19 december vast voor de kust van de Deense plaats Aarhus. Wie er achter het scheepsarrest zit is niet bekend, maar volgens berichten in de media gaat het om een bunkerleverancier.

Spliethoff

Volgens het Deense medium Shippingwatch, dat zich baseert op ‘twee centraal geplaatste bronnen’, zal het schip de ankerplaats van de stad aanstaande zaterdag verlaten en is Spliethoff de mogelijke koper van het schip, dat volgens VesselsValue een waarde van 6,6 miljoen dollar heeft.

Spliethoff kan het nieuws ‘op dit moment bevestigen noch ontkennen’, zegt een woordvoerster desgevraagd tegen Nieuwsblad Transport, maar een onlogische partij is de Amsterdamse rederij niet. Spliethoff is ook eigenaar van BigLift dat een vloot van soortgelijke schepen als de ‘HHL Amur’ exploiteert.

Faillissement

Eigenaar Oaktree Capital vroeg op 11 december faillissement aan voor Hansa Heavy Lift nadat bunkerleverancier World Fuel Services beslag had gelegd op één van de dertien schepen van de rederij. Dit vanwege een openstaande brandstofrekening.

Het private investeringsfonds was op dat moment al lange tijd op zoek naar een koper voor de rederij die al jaren verliezen draait, als gevolg van de moeilijke marktomstandigheden in de stukgoedmarkt.

Moeilijke niche

Wat Hansa Heavy Lift parten heeft gespeeld, is dat de rederij een zeer specialistische vloot heeft. Van de in totaal 3.192 stukgoedschepen zijn er slechts 347 project carriers met een kraancapaciteit van boven de 250 ton, zegt marktanalist Susan Oatway van Drewry in een interview met deze krant. ‘En juist in die markt zijn 2017 en 2018 hele moeilijke jaren geweest’, zegt zij.

De stukgoedmarkt is na een bijna decennium lange neerwaartse cyclus aan het herstellen en de marktvooruitzichten zijn positief. Echter, de groei zit vooralsnog met name in het kleinere stukgoedsegment en daarvoor worden de specialistische projectcarriers vanwege hun hogere dagprijzen weinig gebruikt. Volgens Oatway is een belangrijke vraag daarom: ‘Was Hansa Heavy Lift te niche?’

Jumbo Maritime

De Nederlandse rederij Jumbo Maritime is een van de weinige rederijen die zich net als Hansa Heavy Lift uitsluitend in die nichemarkt bevindt. Maar Jumbo wist zijn portfolio uit te breiden met kleinere schepen, dankzij het sluiten van het samenwerkingsverband Global Project Alliance met BBC Chartering, de grootste stukgoedrederij ter wereld.

Het gebrek aan grote projectlading komt onder meer door de val de olieprijs. Dit heeft geleid tot een flinke vermindering in het aantal offshore olie- en gasprojecten, wat een belangrijke markt voor de projectcarriers is. Ook Jumbo is daardoor geraakt. In 2016 zag het bedrijf zich genoodzaakt te reorganiseren.

Lees ook: