Ondanks dat de bemanning kerst en oud&nieuw aan boord heeft moeten vieren gaat het goed met hen, zegt inspecteur Morten Bach van de internationale vakbondskoepel ITF tegen het Deense vakblad Shippingwatch. ‘De bemanning is betaald en alles is in orde. Ze krijgen continu nieuwe proviand en worden goed behandeld’, zegt hij.

Het schip ligt voor anker voor Aarhus en wilde net vertrekken naar West-Afrika toen er beslag op het schip werd gelegd. Dat beslag volgde op de faillissementsaanvraag van Hansa Heavy Lift door de eigenaar van het bedrijf, het private investeringsfonds Oaktree Capital. Die vroeg op 11 december faillissement aan voor de rederij nadat bunkerleverancier World Fuel Services beslag op een ander vrachtschip van Hansa Heavy Lift liet leggen vanwege een openstaande bunkerrekening. Oaktree Capital was al lange tijd op zoek naar een koper voor de verlieslatende rederij.

Of World Fuel Services ook achter het beslag op de ‘HHL Amur’ zit is niet duidelijk. Wel is bekend dat World Fuel Services na zijn eerste beslag op de ‘HHL Elbe’ ook nog drie andere Hansa-schepen aan de ketting heeft laten leggen.

Volgens ITF hoopt de bemanning van de ‘HHL Amur’ dat het schip spoedig wordt verkocht zodat het zijn reis naar Afrika kan voortzetten. In media werd eerder al gespeculeerd dat het als kool groeiende Zeaborn mogelijk interesse in de schepen van Hansa Heavy Lift heeft. Zeaborn is sinds de oprichting in 2013 snel gegroeid door overnames en fusies. Het bedrijf kocht onder meer Rickmers-Linie op en fuseerde met Intermarine.