Verladers klagen al jaren over de slechte betrouwbaarheid van de lijnvaart. Schepen komen soms in slechts zes op de tien gevallen op tijd in een haven aan. ‘Om aan de groeiende behoefte van onze klanten om betrouwbare dienstregelingen te voldoen, hebben we ons netwerk herzien en additionele tijd geïdentificeerd om potentiële vertragingen te compenseren. Ik ben er van overtuigd dat deze veranderingen de betrouwbaarheid zullen verbeteren’, zegt hoofd Europe Trade Johan Sigsgaard.

Havencongestie

Volgens Maersk Line hebben ‘onder andere weersomstandigheden en havencongestie’ de betrouwbaarheid van de diensten tussen Azië en Europa beïnvloed. De veranderingen die 2M doorvoert moet die oorzaken aanpakken door grotere buffers in de dienstregeling in te bouwen, wat neerkomt op een vermindering van het aantal aanlopen en een langere transittijd.

In totaal worden er 8 aanlopen uit de diensten richting Europa geschrapt. Dat gaat volgens Maersk gepaard met ‘minimale impact op het product aanbod, door het combineren van dubbele aanlopen en een beter transshipmentaanbod’. De verbeterde dienstregeling gaat gepaard met een ‘lichte verlenging van de transittijd’ die per dienst varieert van 36 tot 44 dagen.

Nieuw netwerk

Het nieuwe netwerk, dat per mei ingaat, telt zes loops tussen Azië en Europa. Daarvan komen er drie naar Rotterdam.

Het volledige, nieuwe dienstenoverzicht is hier te zien.