De meeste grote rederijen laten dit jaar weer fatsoenlijke volumegroei zien. Die danken zij aan de groeiende handel op de noord-zuid en Trans-Pacifische routes. De grote handelsslagader tussen Azië en Europa is al maandenlang dichtgeslibd.

Verbetering

Na vier maanden van krimp lijkt nu eindelijk verbetering op komst. In oktober was voor het eerst dit jaar sprake van opeenvolgende maandelijkse groei en de verwachting is dat die groei verder doorzet tot het einde van het jaar. Dat blijkt uit een analyse van containerstatistieken door Drewry.

‘De meest recente cijfers geven wat glans aan het dusver deprimerende jaar voor de Azië-Europa carriers. Na tien maanden is het westwaartse volume met 1,8% gegroeid tot 8,3 miljoen teu en de eindejaarsrally kan dit verder doen stijgen tot 2,1%’, concluderen de analisten. Over langere termijn gezien is dat nog steeds niet om over te juichen, want in september lag het niveau nog 4% onder dat van 2015.

Oorzaak

De groei wordt gedragen door Nederland, Polen en Duitsland die in september en oktober samen 63.000 teu extra importeerden, in vergelijking met dezelfde maanden vorig jaar. Europa’s grootste importeur van Aziatische goederen, Groot-Brittannië, droeg slechts een extra 3.000 teu bij.

Daarmee is ook direct de reden voor de teleurstellende volumes uit Azië zichtbaar. In Groot-Brittannië heeft Brexit geleid tot een afgenomen consumentenvertrouwen, terwijl Europa’s op een na grootste importeur, Duitsland, worstelt met economische problemen als gevolg van instabiele banken, een kwakkelende auto-industrie en technologische concurrentie uit het Verre Oosten.

Olie op het vuur

Extra olie op het vuur komt nu uit Frankrijk, waar de protesten van de ‘gilets jaunes’ een negatieve invloed op de import hebben. Volgens Drewry trokken Frankrijk en Rusland, dat kampt met handelssancties, de groei van de Azië-Europa-volumes in september en oktober omlaag.

Het slechte nieuws voor Europese vervoerders is dat de grote ladingstroom uit Azië uitblijft zolang deze politieke en economische moeilijkheden bestaan. ‘Als de (Europese, red.) sleutellanden niet vol gas geven, blijft deze handelsroute ondermaats presteren’, stelt Drewry.